Charles Crook és professor de l'Escola d'Educació de la Universitat de Nottingham i va escriure el llibre anomenat "Ordenadores y aprendizaje colaborativo", que us adjunto a continuació:
Ell il·lustra com es pot aprendre mitjançant l'ordinador a través de 4 metàfores. D'aquesta manera ell ens explica com la tecnologia pot ajudar-nos a aprendre si s'utilitza correctament.
Les 4 metàfores són:
- La metàfora tutorial
- La metàfora de la construcció
- La metàfora del laboratori
- La metàfora de la caixa d'eines
LA METÀFORA TUTORIAL: l'ordinador com a professor
Aquesta metàfora il·lustra la gran semblança que pot arribar a haver-hi entre la relació professor-alumne i la relació ordinador-alumne:
el professor/ordinador INICIA l'aprenentatge - l'alumne RESPON - el professor/ordinador AVALUA
La complicació sorgeix en el moment en que el programa (fent el paper de professor) hauria d'analitzar i detectar els errors que comet l'alumne i les necessitats específiques que necessita. Per solucionar aquest fet, pot ser el propi alumne qui seleccioni el nivell que té.
Alguns exemples d'activitats serien:
- Entrena't per llegir, Edu 365
- Activitats de JClic, Xtec
LA METÀFORA DE LA CONSTRUCCIÓ: l'ordinador com a alumne
En aquest cas és l'alumne qui li diu a l'ordinador l'ordre i ell l'executa, l'alumne ho controla i és ell qui dona les instruccions a l'ordinador perquè faci les tasques. Seguint aquest model, el professor quedaria en un segon pla i seria l'encarregat de ajudar a l'alumne ha fer una reflexió posterior a l'aprenentatge.
Com a exemple tenim:
- Scracth. Imagina, programa i comparteix
LA METÀFORA DEL LABORATORI: l'ordinador com a simulador
Aquesta metàfora ens parla dels simuladors, que ens permeten treballar més detalladament ja que l'usuari que els utilitza està més limitat, no té tanta llibertat de moviments, és a dir que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous.
Exemples de simuladors, el segon més senzill:
- El programa Crayon Physics. (Te'l pots descarregar aquí)
- Doctora Xinxeta
LA METÀFORA DE LA CAIXA D'EINES: l'ordinador com a eina
Les activitats que es realitzen a l'escola han de ser autèntiques, relacionades amb l'experiència del nen, i aixi aconseguirem un bon aprenentatge. Aquest tipus de metàfores s'haurien de trobar més sovint a les escoles. Podem considerar l'ordinador com un complement a l'aprenentatge que ens permet viure experiències.
A continuació us adjunto una taula de les 4 metàfores amb els seus respectius exemples:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada