Les 4 metàfores

Charles Crook és professor de l'Escola d'Educació de la Universitat de Nottingham i va escriure el llibre anomenat "Ordenadores y aprendizaje colaborativo", que us adjunto a continuació:


Ell il·lustra com es pot aprendre mitjançant l'ordinador a través de 4 metàfores. D'aquesta manera ell ens explica com la tecnologia pot ajudar-nos a aprendre si s'utilitza correctament. 
Les 4 metàfores són: 
    - La metàfora tutorial
    - La metàfora de la construcció
    - La metàfora del laboratori
    - La metàfora de la caixa d'eines


LA METÀFORA TUTORIAL: l'ordinador com a professor
Aquesta metàfora il·lustra la gran semblança que pot arribar a haver-hi entre la relació professor-alumne i la relació ordinador-alumne: 
el professor/ordinador INICIA l'aprenentatge - l'alumne RESPON - el professor/ordinador AVALUA
La complicació sorgeix en el moment en que el programa (fent el paper de professor) hauria d'analitzar i detectar els errors que comet l'alumne i les necessitats específiques que necessita. Per solucionar aquest fet, pot ser el propi alumne qui seleccioni el nivell que té. 
Alguns exemples d'activitats serien:

LA METÀFORA DE LA CONSTRUCCIÓ: l'ordinador com a alumne
En aquest cas és l'alumne qui li diu a l'ordinador l'ordre i ell l'executa, l'alumne ho controla i és ell qui dona les instruccions a l'ordinador perquè faci les tasques. Seguint aquest model, el professor quedaria en un segon pla i seria l'encarregat de ajudar a l'alumne ha fer una reflexió posterior a l'aprenentatge. 
Com a exemple tenim:
  • Scracth. Imagina, programa i comparteix

LA METÀFORA DEL LABORATORI: l'ordinador com a simulador

Aquesta metàfora ens parla dels simuladors, que ens permeten treballar més detalladament ja que l'usuari que els utilitza està més limitat, no té tanta llibertat de moviments, és a dir que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous. 
Exemples de simuladors, el segon més senzill:

LA METÀFORA DE LA CAIXA D'EINES: l'ordinador com a eina
Les activitats que es realitzen a l'escola han de ser autèntiques, relacionades amb l'experiència del nen, i aixi aconseguirem un bon aprenentatge. Aquest tipus de metàfores s'haurien de trobar més sovint a les escoles. Podem considerar l'ordinador com un complement a l'aprenentatge que ens permet viure experiències. 
Exemple:


A continuació us adjunto una taula de les 4 metàfores amb els seus respectius exemples:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada